luni, mai 12, 2014

Bicicliștii s-au săturat de mașini și vor un oraș pentru oameni

Câteva mii de bicicliști au pedalat în grup în acest weekend pe marile bulevarde din București, în semn de protest față de modul în care autoritățile locale gestionează capitala. Oamenii sunt nemulțumiți că nu au piste pentru biciclete și dau ca exemple alte orașe din țară unde pasionații de mersul pe două roți primesc mai multă atenție din partea primarilor.

Mesajul principal pe care protestatarii au vrut să i-l transmită primarului Sorin Oprescu a fost acela că ei doresc un oraș pentru oameni, nu unul pentru mașini, și au adus afișe cu mesajele „Nu parcați pe trotuare”, „Pe prima bandă în stradă, bus-uri, bicle să se vadă”, „Trotuare pentru pietoni”, „Prima bandă pentru biciclete și transport în comun”, „Străzi cu sens unic”.

Mirela Șerban are 48 de ani și spune că este foarte nemulțumită de felul în care este gândit orașul: "Nu merg foarte mult pe bicicletă pentru că mi-e teamă: de câini, de mașini. Dacă mergi pe trotuar lovești pietonii, trebuie să fii foarte atent".


Pe unele benzi sunt plantați copaci, iar altele sunt trasate chiar prin fața magazinelor: „Sunt benzi care sunt foarte prost trasate, adică nu sunt bine puse acolo unde sunt. Ieși din magazin, te ia cu bicicleta pe ghidon. Mie mi se părea normal să pună banda pe marginea dinspre șosea. Dar sunt puse fără cap: trebuie să le mai traseze o dată, să mai cheltuiască niște bani. Mașinile sunt parcate prost pe marginea drumului. La noi nu se respectă nimic”.

„Și orașul e plin de praf, rigolele sunt necurățate. Eu cred că într-o țară europeană, civilizată, cu voluntari am putea face un oraș frumos. Din tot grupul ăsta de oameni (bicicliștii veniți la protest – n.r.), poate jumătate vor să facă ceva”, povestește ea.

Din cauza prafului nu poate să folosească mereu bicicleta pentru a ajunge la muncă: „Din Colentina până în Dorobanți ajung la birou plină de praf. Am întâlniri și nu pot să ajung prăfuită. Dar îmi doresc să merg din ce în ce mai mult”.

„În Ungaria se merge pe bicicletă de 100 de ori mai mult decât la noi”

Speră ca pe termen lung mersul pe bicicletă să devină tot mai popular: „Mai scăpăm de tot fumul ăsta de eșapament, ca să avem un oraș în care putem să ne creștem copiii, nepoții”.

Mirela arată că, în ceea ce-i privește pe șoferi, principala problemă este că nu sunt atenți: „Problema e mai mult de neatenție și de nepăsare, nu de civilizație. Oamenii nu sunt atenți, nu se uită în oglinzi. Vorbim la telefon în trafic sau facem orice altceva decât să conducem și să fim atenți la cei din jurul nostru”.

Consideră că, dintre orașele din România, Sibiul cel mai prietenos cu bicicliștii: „M-am plimbat cu bicicleta în jurul Sibiului. Sibiul e mult mai curat. Și șoferii au grijă de tine, sunt mult mai civilizați”. În Sibiu, autoritățile locale au început să amenajaze piste pentru bicicliști pe carosabil în anul 2007. Acum, lungimea totală a traseelor pentru bicicliști este de aproximativ 80 de kilometri.

„Dacă Sorin Oprescu dorește să facă ceva frumos din oraș, cu oamenii aceștia se poate. Problema e că nu se vrea. Nu pot să fac eu, trebuie să vină de la el. Printr-o conlucrare între cetățeni și primărie sunt sigură că orașul ăsta ar fi nu de 10 ori, de 100 de ori mai frumos”, crede ea.

Mirela spune că ar trebui preluat modelul orașelor occidentale și că schimbarea nu este atât de dificil de pus în practică: „Nu inventăm noi roata. Trebuie studii, să se informeze în Olanda. Te duci și te informezi de la profesioniști: „Voi de ce probleme v-ați lovit?”. Cereți ajutorul cuivă, că d-aia suntem în UE. Nu se vrea, asta e părerea mea. Exemple avem de unde lua, inclusiv din Ungaria.  În Ungaria se merge pe bicicletă de 100 de ori mai mult decât la noi”.

La spital din cauza unui canal îngropat în asfalt

Gabriel are 25 de ani și locuiește în sectorul 5 din București. Vara trecută a căzut de pe bicicletă și a ajuns la spital: „Am avut un accident din cauza drumurilor „foarte bune” din România”. Un șofer a forțat și a pornit pe lumina galbenă a semaforului. I-a tăiat calea, tânărul s-a ferit, a frânat și a ajuns cu bicicleta într-o gură de canal: „Pe Unirii sunt destul de îngropate în asfalt și nu le vezi. Am avut și viteză, n-am văzut canalul și am căzut. Mergeam pe un drum despre care știam că e cât de cât OK, dar uite că nu-i așa și sunt niște surprize pe drum pe care nu le vezi, și în mijlocul drumului, și pe trotuar”.

A avut clavicula fracturată, a stat două-trei zile în spital și încă o lună acasă: „N-a fost prea frumos. Totuși, am continuat să merg cu bicicleta”.

“Ar trebui să facă infrastructura cum e și în afară: fără borduri înalte; benzile le-au trasat așa, de gura lumii, că așa trebuie în Europa”, apreciază Gabriel, nemulțumit că benzile pentru biciclete sunt adesea ocupate de mașini. „Să facă piste pe șosea cum erau și în Anglia: să ai spațiul tău unde poți să mergi pe stradă. În Anglia nimeni nu parchează pe pistă, nu-ți blochează nimeni drumul, nu trebuie să-ți pună piloni ca la noi. Dacă s-ar face în tot orașul piste de biciclete, atunci lumea s-ar obișnui cu ideea”, continuă el.

A avut probleme și din cauza câinilor: când se plimba prin cartierul în care locuiește a fost fugărit de o haită întreagă: „Mă plimbam prin zona Palatului Parlamentului și ies eu după colț cu haita de vreo 20 de câini după mine: toată lumea care aștepta autobuzul în stație s-a dispersat”.

Tânărul apreciază că zonele din București cele mai prietenoase cu bicicliștii sunt bulevardul Kiseleff și alte bulevarde mari din zona Piața Victoriei – Aviatorilor – Romexpo, Parcul Herăstrău și Parcul IOR: „Dar IOR e aglomerat și nu prea e loc. Dar când nu e aglomerat e OK,  sunt trasate benzile OK, poți să te plimbi”.


“Un taximetrist era să dea  peste mine”

“Eu nu merg prea mult cu bicicleta prin oraș pentru că sunt foarte multe mașini”, spune și Georgiana Gherghina, de 29 de ani. Stă în cartierul Berceni, iar uneori merge la serviciu pe bicicletă, până în Aviatorilor: „Nu foarte des, tocmai din cauză că traficul e cum e”.

Cele mai mari nemulțumiri ale sale sunt că în București nu există piste pentru bicicliști, iar șoferii nu îi respectă în trafic: „Acum două săptămâni, un taximetrist era să dea  peste mine voit. Am văzut cum a tras de volan dreapta și dacă nu îl evitam eu, el nu avea de gând. Nu suntem respectați în trafic. Cred că au concepții învechite și nu sunt obișnuiți să circule oamenii cu bicicletele”.

Tânăra spune că primăria ar trebui să facă piste precum cele de pe Berzei-Buzești: „Dacă am avea așa în tot Bucureștiul, cred că am fi cei mai mulțumiți”.

Dar până să se rezolve toate problemele capitalei se gândește să se mute în alt oraș: „Am fost în Cluj și mi s-a părut mult mai OK. Au străzile altfel, au o stradă numai pentru trafic pentru persoane și pe acolo poți să circuli și cu bicicleta. Eu vreau să mă mut în Cluj. Și-mi iau și bicicleta cu mine”.

„Am făcut azi 17 kilometri, din care doar doi kilometri pe pistă”

Cristian Boca este deranjat de lipsa infrastructurii pentru bicicliști: „Am făcut azi 17 kilometri, din care doar doi kilometri pe pistă. Restul, pe unde am putut: pe șosea, pe trotuar, prin lucrări de șantier. Cred că ăsta e un barometru bun. Am venit din Pantelimon și doar în centru sunt niște dungi, adică niște benzi, dar și acolo se parchează mașini, trebuie să ieși pe șosea, oarecum te expui”.

„În București sunt foarte multe șosele care se reabilitează, trotuare care se refac, se schimbă tot, dar nu am văzut pe nimeni să ia în calcul și o soluție pentru bicicliști. Având în vedere că se modernizează străzile, de ce nu fac piste pe bulevardele mai mari? Pe bulevardele mari care se reconstruiesc să fie jumătate de metru pentru bicicliști. Cred că e suficient, cred că asta ar fi soluția. Pentru că, momentan, acele dungi sunt doar în parcuri și în centru”, arată tânărul de 29 de ani.

Și șoferii trebuie să ne vadă, și noi trebuie să fim mai atenți: și bicicliștii au vina lor uneori. Soluția asta ar fi: spațiu dedicat acolo unde se poate, iar unde nu se poate va trebui să mergem pe troturar, cu ceilalți, responsabil și fără viteză. La fel și în parcuri”, continuă el.

Cristian propune ca în București să fie înființate mai multe centre de unde să poată fi închiriate biciclete de către cei care plătesc un abonament lunar. El a văzut că modelul era aplicat cu succes în Paris, unde astfel de centre erau amplasate la gurile de metrou: „Lași mașina la gura de metrou și iei bicicleta și pe plimbi unde ai treabă. Lumea n-ar mai veni cu mașina până în centru. Iei bicicleta de oriunde, dai cu cardul – toată chestia e automatizată – și o lași la un alt centru. Ideea e să fii mobil”.

Oraşele au fost gândite pentru oameni. De mii de ani încoace, în oraşe locuiesc oamenii. A încerca să satisfaci nevoia de maşini în detrimentul oamenilor este cu mult sub o simplă abordare superficială. Este o abordare de-a dreptul nocivă. Chiar rău-intenţionată. Atunci când oraşele sunt dezvoltate pentru maşini, rezultatele pe termen scurt sunt doar atât: pe termen scurt şi nesustenabile. Cele pe termen lung sunt dezastruoase, iar oamenii devin invizibili, atât pentru ceilalţi, cât şi pentru ei", Comunitatea Bicicliștilor din București

Niciun comentariu: