miercuri, noiembrie 26, 2014

De la altii: Oana Moraru

Vesnica problema a parintilor si a profesorilor de Romana ramane inca staduinta de a-i determina pe copii sa citeasca. 
Am incercat fel si fel de tertipuri: conditionari, recompense, pedepse, control pe numar de pagini. Nimic nu merge pana la capat. La un moment dat obosesti si renunti.
Cartile se lipesc doar de cativa copii.
Am observat totusi ca multi copii superisteti si capabili n-au chef sa citeasca. 
Asa ca m-am gandit sa-i bat cu armele lor: tendinta de a petrece multe ore online. Ce-i drept, am furat si eu o idee tot de pe net si am adaptat-o la clasele de gimnaziu.


Am luat un hanorac si l-am facut vedeta orei. Le-am zis ca pana la sfarsitul saptamanii trebuie sa raspunda fiecare - dupa o cercetare proprie pe net - la intrebarea: "Ce efect poate avea asupra planetei noastre faptul ca Alex poarta astazi acest hanorac?"
Dupa ce am depasit episoadele de ras sceptic, s-au apucat toti sa citeasca zeci de studii despre bumbac, detergenti, poliester, confectii, masini de spalat si reciclarea apei, etc.
I-am facut pentru moment sa citeasca si sa dezbata.
Nu stiu cum o sa ma mut de aici catre poeziile lui Arghezi sau pataniile lui Creanga, dar sigur nu mai merge cu generatia asta de copii sa lucrezi doar pentru ca asa scrie in carte. Mi-e din ce in ce mai clar ca ei sunt copiii care vor respinge din ce in ce mai constient munca de dragul muncii si vor cauta motivatii si relevanta in tot ceea ce fac. Multi adulti ii cred comozi sau doar dornici de distractie. Unii chiar se straduiesc sa-i mai supuna inca.
Eu ma dau batuta. O sa ma chinui cat pot de mult sa-i pun pe copii in situatii care ii intereseaza sincer sau cel putin ii intriga.
Asa ca data viitoare am sa le aduc un hamburger 

Niciun comentariu: