sâmbătă, august 16, 2014

Primul automobil romanesc, MALAXA

Daca vorbim despre automobilul românesc, Dacia este primul nume care vine in mintea noastra, dar foarte putini sunt cei care stiu sau isi mai amintesc azi, ca primul automobil 100% românesc a fost produs la uzinele Malaxa, din Resita, la mijlocul secolului trecut.

Asta si pentru faptul ca rusii, la numai doi ani de la lansarea liniei de asamblare, in anul 1947, au decis sa o mute in URSS.

Un articol aparut in presa acelor vremii ne descrie autoturismul Malaxa ca avand un motor cu trei cilindri in stea, cu racire fortata cu aer si capabil sa dezvolte 30 de cai putere. Viteza maxima pe care o putea atinge autoturismul, era de de 120 km/h, iar consumul de benzina se ridica la 10 litri la suta de kilometri.


„Soluţia constructivă era «totul în spate», motorul formând un tot cu diferenţialul şi cutia de viteze. Greutatea motorului era de 80 kg, iar ansamblul cu diferenţialul şi cutia de viteze ajungea la 150 kg. Pentru a asigura răcirea motorului, între plafon şi acoperiş era lăsat un spaţiu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din faţă, de deasupra parbrizului şi era canalizat prin acoperişul cu pereţi dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator. Malaxa oferea un nivel înalt de confort şi putea transporta până la şase persoane. Caroseria avea o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din faţă, sub capotă, unde se afla şi roata de rezervă. Prinderea caroseriei pe şasiu se făcea prin tampoane de cauciuc”, se arata intr-un articol, citat de bzb.ro.

Informatiile disponibile arata ca in cei doi ani de productie in România, anii 1945 si 1947, au fost produse cate 800 de automobile pe an.

Asadar, primul automobil romanesc 100% a fost produs in Resita si a purtat numele uzinei, MALAXA!

Niciun comentariu: