Motivul
pentru care exista in media atata manipulare grosolana este simplu:
exista o mare masa de receptori inocenti. Adica un imens public usor de
prostit. O groaza de oameni fara competente de baza in culegerea si
compararea critica a informatiilor.
Toate mizele politice, sociale sau economice se joaca acum strict pe maiestria unei grupari sau alteia de a crea "texte", de a fabrica mesaje. Realitatea e deja secundara.
Mi-amintesc ca in facultate, in metrou, cand oamenii in drum spre slujba nu stateau cu ochii-n telefoane inca, fie rezolvau rebusuri, fie devorau romanele de doi lei ale Sandrei Brown.
Toate mizele politice, sociale sau economice se joaca acum strict pe maiestria unei grupari sau alteia de a crea "texte", de a fabrica mesaje. Realitatea e deja secundara.
Mi-amintesc ca in facultate, in metrou, cand oamenii in drum spre slujba nu stateau cu ochii-n telefoane inca, fie rezolvau rebusuri, fie devorau romanele de doi lei ale Sandrei Brown.
Ma panica numarul lor mare: puteai vedea concret, chiar face o
statistica simpla, cat de mare este masa cititorilor de texte facile,
cat de usor de fascinat si hipnotizat, cat de multumiti inghit cu totii
idei ieftine si povesti grosolane.
Nici scoala de astazi nu formeaza citirea critica si nici nu incurajeaza selectia informatiei pe criterii valorice. Copiilor li se dau texte mura-n gura, liste cu titluri obligatorii, comentarii prefabricate si sintagme stereotipe pentru asa-zisele interpretari de text. Copiii oricum citesc putin, dar niciodata comparativ. Din manualele de literatura lipsesc cu desavarsire temele intertextuale sau metagandirea.
Inca o data, inca o generatie e pregatita sistematic sa inghita orice mesaj fara sa-si puna prea mari intrebari. Tot un fel de analfabetism - ce-i drept, modern si profitabil pentru multi.
Nici scoala de astazi nu formeaza citirea critica si nici nu incurajeaza selectia informatiei pe criterii valorice. Copiilor li se dau texte mura-n gura, liste cu titluri obligatorii, comentarii prefabricate si sintagme stereotipe pentru asa-zisele interpretari de text. Copiii oricum citesc putin, dar niciodata comparativ. Din manualele de literatura lipsesc cu desavarsire temele intertextuale sau metagandirea.
Inca o data, inca o generatie e pregatita sistematic sa inghita orice mesaj fara sa-si puna prea mari intrebari. Tot un fel de analfabetism - ce-i drept, modern si profitabil pentru multi.
3 comentarii:
Aici iti dau dreptate, generatia care vine din urma e varza. Am avut ocazia sa fiu profesor de geografie pentru putin timp si ai dreptate. Eu ma refeream strict la generatia mea. Copiii anilor 90. Evident si printre noi sunt o groaza de lepre. Dar nu putem sa le cerem tuturor sa fie peste medie...
Dar vezi tu, si profesorii sunt slabi. De la mine din clasa din liceu cea mai slaba de la limba engleza preda acum...ce crezi? Chiar engleza. Cei care erau buni au preferat alte joburi din pacat... motivele le stim amandoi.
Eu am inca incredere in generatia mea. In ultimile zile, neavand prea multa treaba si fiind cuprins de bucuria ultimei mari incarcerari am dus o marunta campanie de comentarii pe site-ul antenei 3. A3, unul din bastioanele spalarii de creier. Pe langa comentariile mele in care ii luam in deradere pana can au considerat ca sunt destul de deranjant incat sa ma blocheze si sa munceasca la sters sutele de comentarii, am observat doua categorii total distincte. Prima, cea a sustinatorilor A3 e preponderent formata din generatia in varsta. Venerabile cu pisici si domni in varsta cu pete de bere pe maieu si coji de seminte intre dinti. Pe baricada cealalta erau in deosebi tinerii... generatia mea. Asa ca o mica speranta tot exista..
Trimiteți un comentariu