joi, februarie 26, 2015

De la altii: Simulare nationala la Romana

 "Simulare nationala la Romana", cls. a VIII-a. Inteleg sa dai examen la limba materna doar in sensul in care vei dovedi ca stii sa receptezi mesaje scrise in registre diferite, poti sa deduci idei juste, sa citesti printre randuri, sa explici sintagme, sa corelezi informatii cu opinii, sa scrii corect si sa fii limpede in inlantuirea argumentelor.
Adica punctajul acestui examen ar trebui sa reflecte intelegerea, citirea critica, exprimarea fluenta si logica a enunturilor construite individual.


In test insa regasim cerinte de tipul: explicati o cratima, numarati silabele din versuri, transcrieti titlul si autorul, copiati o comparatie, construiti o Subiectiva introdusa de un adverb predicativ, numiti functiile sintactice, gasiti valorile morfologice, argumentati ca avem o "doina populara" etc. Cel putin o jumatate din cerinte nu reflecta nimic din dezvoltarea comunicarii sau din maturitatea receptarii unui text.
E posibil ca testul sa functioneze ca o sita artificiala care triaza copii spre licee bune sau slabe.
Totusi, la nivelul masurarii autentice a numarului de copii care vorbesc corect, deduc clar informatii din context, comunica in scris idei coerente si au un grad de asertivitate, acest examen n-o sa ne spuna, insa, nimic.
Mi se pare trist si ridicol cata lume se mobilizeaza, cate proceduri solemne transmit inspectoratele, cati parinti tremura si cati meditatori duduie in tara asta - doar de dragul de a nu masura nimic. Ce-o fi asa de greu sa aduni cativa oameni destepti care cred in lucruri relevante si pot compune cativa itemi de evaluare care sa-mi dea masura stapanirii limbii, a expresivitatii si a gandirii copilului meu?

de Oana Moraru.

Niciun comentariu: