miercuri, iulie 01, 2015

Cum poti "vinde" o poveste pentru a salva o viata

Interviu inedit - E-Commerce cu Liviu Taloi. Cum poti “vinde” o poveste pentru a salva o viata


Simplitatea, confortul si oferta extrem de variata aflata la doar cateva click-uri distanta sunt doar o parte dintre avantajele care au facut din comertul online o industrie de peste 1 miliard de euro anual. Aflat in continua ascensiune, e-commerce-ul sustine numeroase alte sectoare economice, pe care nu doar le-a salvat de criza, ci le-a adus profituri impresionante. Fie ca vorbim de IT&C, turism sau moda, toate au fost propulsate in vanzari, iar acum si organizatiile non-profit ii adopta principiile pentru a-si promova cauzele nobile. Un astfel de ONG este si Asociatia „Salveaza o inima”, a carei platforma de donatii online este laudata pentru eficienta si transparenta puse in slujba celor care vor sa ajute un om bolnav.
Despre comertul electronic si despre cum pot fi salvate vieti cu ajutorul lui a vorbit Gabriel Tudor, reprezentantul Asociatiei “Salveaza o inima”, cu consultantul Liviu Taloi.

Gabriel Tudor (Asociatia “Salveaza o inima”): S-au obisnuit romanii cu ideea de a face cumparaturi pe internet? in urma cu 5-6 ani, exista inca destula reticenta…

Liviu Taloi: Lumea s-a obișnuit în sensul că dacă acum 5-6 ani se cumpărau cu preponderență pe online cărți, componente de IT&C, în acest moment cumpărăm pe net aproape orice: produse alimentare – chiar și fresh nu doar conservate-, miere de albine de la producătorii tradiționali, până la fashion, care este un sector ce avansează foarte mult. Nu știu dacă putem cumpăra nave spațiale, dar ideea este că putem cumpăra aproape orice tip de produs pe internet, chiar și în România. Sigur că în România există o gamă mai puțin variată de produse. Din această cauză mai sunt clienți care caută aceste produse și pe site-urile de e-commerce din străinătate.


Cât se cumpără din magazine și cât din spațiul virtual? Care este, în procente, raportul dintre comerțul clasic și cel electronic?
Raportul poate părea destul de nefavorabil mediului online pentru că, în acest moment, suntem la o pondere de 2-2,5% din comerțul tradițional, ceea ce înseamnă că avem foarte mult loc de a crește. În țările mai avansate din acest punct de vedere – cum ar fi Marea Britanie sau Statele Unite – se duce înspre 30, 40 sau chiar un pic mai mult de 40%. Cifra nu este foarte mică la noi, dar este mică comparativ cu comerțul tradițional. Dacă vorbim de produsele fizice, care se pot manevra – se numește retail online sau etail acest sector – cred că anul acesta sărim puțin peste 1 miliard de euro. Anul trecut am avut vreo 900 de milioane și dacă creștem și anul acesta cu vreo 25-30%, depășim puțin un miliard. Dacă ne uităm și la produsele care nu se livrează, nu sunt fizice, cum ar fi serviciile – și aici includ: turismul online, asigurările, plata facturilor, plata telecomunicațiilor – nici nu pot estima această cifră, este foarte mare!


A fost o creștere consistentă…
Da, de vreo 2-3 ani încoace creștem în medie cu 25-30% pe an doar pe acest sector al produselor tangibile. Când ne uităm și la sectorul de e-commerce complet, adică produse fizice și non-fizice, nu zic că se dublează dar crește foarte mult când adăugăm și serviciile în această socoteală.

În ce sectoare de piață se vinde cel mai bine, în mediul online?
În aproape orice sector, dar există câteva care funcționează bine: cartea, IT&C-ul, sunt deja istorice la noi în țară. Din urmă vine fashion-ul. Practic aș zice că fashion-ul a depășit IT&C-ul în România ca cifră de afaceri vehiculată pe comerțul online pe un an de zile. Mai sus de fashion, însă, se găsește turismul online. Vă ziceam că este vorba de produse gen vacanțe, bilete de avion. Deci, primul aș spune că e turismul online, după care vine fashion-ul și poate pe locul 3 sau 4 chiar este IT&C-ul. Cartea nu știu exact unde se situează, e un sector important.

Cât investește un antreprenor pentru deschiderea unui magazin online? Despre ce costuri vorbim la început de drum și după cât timp se poate aștepta un profit?
Răspunsul la această întrebare este foarte complicat și în același timp și foarte simplu: atât cât trebuie. Depinde foarte mult de nișa în care îți deschizi magazinul online. Una e să intri acum pe IT&C, unde concurența este puțin mai mare, și alta este să intri pe o nișă unde nu prea există concurență. Dacă vrei să fie un business de familie, se poate cu bani puțini. Într-un termen relativ scurt poți să ajungi profitabil în măsura în care îți faci câteva lecții: să știi cam cum se pune produsul pe internet, cât costă, ce platformă să aleg. E un proces de cunoaștere, de descoperire, de învățare. Dacă vrei însă să faci o uzină întreagă, să devii competitiv, să ai rulaj de milioane de euro pe an, se poate, dar trebuie să fii pregătit să investești atât cât trebuie ca să îți atingi acele obiective. Nu e ușor să intri pe nișa de IT&C, puțin mai aglomerată, unde este eMAG-ul, MarketOnline, PC Garage și alte companii destul de bine consolidate pe piață în acest moment, și să-ți propui ca în 2 sau 3 ani de zile să devii lider de piață sau măcar să fii pe locul 2. Acest lucru face ca investiția să fie foarte mare. Câteva sute de mii de euro nu sunt suficiente în această zonă! Când vorbim însă de o afacere de familie – soț, soție, au o stupină pe la țară, colectează, vând personal, fac personal acele colete – lucrurile pot fi simple. Câteva mii de euro poate să fie mult! Deci, se poate de la foarte puțin până la foarte mult.

Interviul in intregime il gasiti accesand adresa: http://pluscommunication.eu/interviuaudio.m4a

Niciun comentariu: